Шляхи підвищення ефективності уроку
- Зробіть мету уроку метою учнів
- Поясніть важливість теми для учнів (а не тільки для контрольної чи іспиту).
- Попросіть учнів пояснити значення завдань чи сформулювати завдання.
- Якщо учні не розуміють завдань, то вони не можуть привести приклади.
- Нагадуйте про завдання протягом уроку.
- Формулюйте мету, орієнтуючись на потреби й інтереси учнів
- Концентруйтеся на знаннях і уміннях, що відповідають інтересам і потребам учнів.
- Використовуйте ігри, фільми і демонстрації.
- Використовуйте опитування, результати анкетування учнів для виправлення своїх помилок у викладанні.
- Формулюйте конкретні навчальні завдання, якими повинні оволодіти учні.
- Погодьте завдання і способи діяльності.
- Уникайте «магії слів» - фраз, що звучать красиво, але значать мало.
- Серйозно ставтесь до організації уроку
- Дайте учням таку мету, що допомогла б їм сконцентруватись на уроці.
- Почніть урок із запису плану на дошці чи працюйте над планом із групою.
- Розбийте урок на етапи, підводячи підсумок на кожному етапі уроку.
- Під час розвитку мотиву досягнення орієнтуйте учнів на самооцінку діяльності
- Запитуйте в учня: «Ти задоволений результатом?», замість оцінки: «Ти добре справився з роботою».
- Проводьте індивідуальні бесіди для обговорення досягнень і промахів, постійно цікавтесь у учня щодо процесу та результату своєї діяльності.
- Якнайчастіше ставте учнів у ситуацію вибору
- На початку вивчення тами інформуйте учнів про те, чому вони повинні навчатися, які форми роботи і перевірки знань можуть бути використані, запропонуйте певну програму дій з варіантами вибору.
- Пропонуйте учням самим вибрати для себе рівень складності знань.
- Запропонуйте вибрати спосіб досягнення мети.
- Запропонуйте обдарованим і відстаючим учням разом розробити індивідуальні плани навчання.
- Допомагайте учням ставити перед собою реалістичні завдання
- Заохочуйте учнів, що ставляться перед собою досяжні завдання, щоб ускладнювати їх згодом.
- Коли учні ставлять перед собою нереальні високі завдання, запропонуйте їм альтернативу.
- Попросіть учнів записувати в спеціальному зошиті, що вони ставлять перед собою на день, тиждень чи семестр.
- Розпитуйте учнів про те, коли й де вони будуть працювати над досягнення своїх завдань, які матеріали їм для цього знадобляться та коли вони планують закінчити.
- Допомагайте учням бути відповідальними за успіхи та прорахунки
- Після виконання завдання попросіть учнів розповісти, що було особливо важко, як вони з цим справилися.
- Обговорюйте причини не тільки успіхів, але й невдач. Будьте самокритичні та відповідальні за свої помилки.
- Зробіть ситуацію успіху досяжною для кожного учня
- Вибирайте такі завдання, при виконанні яких учні частіше домагаються успіхів, ніж невдач.
- Якщо в учнів виникають проблеми, розділіть матеріал на дрібні порції.
- Вибирайте адекватну методику викладання предмета.
- Робіть урок більш привабливим і цікавим
- Використовуйте музичний супровід, загадки, ігри, наочність, що належать до досліджуваного матеріалу, демонструють поняття, яким ви навчаєте.
- Спробуйте по-новому оформити аудиторію та парти.
- Запрошуйте на уроки гостей.
- Пов’язуйте навчальну інформацію з життєвим досвідом учнів
- При введенні нової теми запитуйте учнів, що вони знають про цю тему, що вони чули чи читали із запропонованої теми, які ідеї й асоціації в них виникають тощо.
- Намагайтеся подати інформацію у формі проблеми чи проблемного питання, для чого представляйте різні точки зору, говоріть про сумніви та неясності в окремих аспектах теми.
- Починаючи роботу, переконайтеся, що в учнів достатньо можливостей щоб почуватися безпосередньо причетними до групових занять
- Після вивчення складного матеріалу попросіть учнів перевірити себе в засвоєнні нового матеріалу, пояснюючи його один одному.
- Коли робота особливо захоплююча й цікава, учням корисно працювати в групах.
- Пропонуйте дітям придумати питання для одногрупників і задавати їх на уроці.
- Уникайте небажаних наслідків своїх педагогічних очікувань
- Дуже обережно приймайте негативних інформацію про ваших учнів від інших педагогів.
- Частіше перевіряйте роботу учнів у різних групах; змінюйте склади груп на різних уроках; складайте групи зі змішаними рівнями здібностей для виконання спільних завдань, щоб всі учні змогли ознайомитися з матеріалом.
- Будьте особливо обережні в поводженні зі слабкими учнями під час уроку, давайте їм «ключі», підказки та час для відповіді, хваліть за правильні відповіді, викликайте відповідати так часто, як і сильніших учнів.
- У спілкування з учнями показуйте, що ви вірите в те, що вони можуть добре вчитися; повертайте роботи, що не відповідають вимогам, із пропозиціями для поліпшення.
- Контролюйте свою поведінку. Чи не стоїте ви осторонь деяких учнів? Чи посміхаєтеся ви одним учням, коли вони підходять до вашого столу, у той час як з появою інших супите брови?
- Зробіть основні правила й вимоги зрозумілими
- Визначте й повісьте в аудиторії на видному місці правила оформлення робіт, використання навчального приладдя.
- Установіть правила виправлення, завершення чи відсутності навчальних завдань.
- Звертайте увагу дітей і батьків на ці правила, особливо у випадку проблем.
- Робіть терміни виконання розумними, завдання посильними.
- Чітко встановлюйте правила й процедури
- Обговоріть з учнями правила, домовитеся їх виконувати, тому що вони корисні для справи.
- Крім правил і процедур, установіть санкції за їхнє порушення. Якщо діти заздалегідь знають, що буде наслідком тієї чи іншої дії, вони будуть мати усвідомлений вибір.
- Ретельно контролюйте дотримання правил, особливо спочатку, поки вони не закріпилися. Заохочуйте їхнє дотримання та карайте за недотримання після першого попередження.
- Щоб запобігти порушенню дисципліни, створіть умови для підвищення якості знань учнів та їхньої самоповаги
- Змінити методи пояснення так, щоб кожний учень міг досягти успіху.
- Для слабких учнів використовуйте конкретний матеріал, вивчайте кожний аспект окремо, готуйте спеціальні програми для навчання відстаючих.
- Дозвольте і підтримуйте роботу в парах: устигаючий і відстаючий учень.
- Учіть позитивному ставленню до себе через навчання позитивної мови. Замість: «Я не зможу цього зробити», «Це надто важко», «Я ніколи не зроблю правильно» рекомендується: «Я можу це зробити», «Я можу змінитися так, як вважаю за потрібне».
- Акцентуйте увагу на вчинках і поведінці, а не на особистості учня
- Пояснюючи учню, чому його вчинки неправильні, уникайте таких слів, як «погано», «неправильно», «нерозумно».
- Обговорюючи провину учня, говоріть тільки про те, що трапилося, не узагальнюйте, не наклеюйте ярлики: «Ти як завжди…».
- Не підсилюйте напруження ситуації
- Не робіть «із мухи слона», не самоутверджуйтеся за рахунок учня.
- Контролюйте свої негативні емоції, позбавте бажаної реакції «проблемного учня». Не дозволяйте собі спалахів агресії, таких як обвинувачення, приниження, сварка.
- Не використовуйте пози переваги, зневажливі жести, образливі вирази, сварку.
- Не порівнюйте учнів один з одним, не втягуйте в конфлікт інших дітей.
- Не командуйте, не наполягайте на своїй правоті.
- Не обговорюйте ситуацію в стані збудження, дайте «охолонути» собі й учню.
- Проводьте час від часу загальні дискусії про порушення поведінки, щоб пояснити, що є прийнятним у певних ситуаціях, а що – ні.
- Показуйте вихід із складної ситуації.
- Створіть позитивне ставлення до самоврядування
- Підкресліть важливість розвитку звички до самоврядування в подальшому житті.
- Починайте реалізовувати програму з добровольців.
- Опишіть, як ви самі використовуєте програми самоврядування.
- Дайте учням можливість фіксувати й оцінювати свій прогрес
- Розділіть роботу на чіткі етапи.
- Надайте зразки правильних дій, за якими можна орієнтуватися й оцінювати свій успіх.
- Роздайте аркуші спостережень, за допомогою яких можна вести контроль за прогресом.
- Перевіряйте уміння й нагороджуйте тих, чия самооцінка відповідає успіху.
- Враховуйте вікові особливості учнів розвитку їх особистості та пізнавальної сфери